vrijdag 13 februari 2015

WAT STAAT ER OP DE PENNEN?

Dat ik de mooie gele warmetruiendag trui gebreid had is hier intussen uitgebreid aan de orde geweest.
Natuurlijk had ik hem aan op 6 februari, en ik kan iedereen verzekeren dat ik het geen seconde koud heb gehad!
Maar meestal staan er bij mij wel een aantal verschillende projecten tegelijk op de naalden, en daar zal ik ook maar eens verslag van doen.
Volgens mij heb ik hier het laatst iets gemeld over het vest waar ik mee bezig was. Toen het in elkaar zat, kwam ik tot de conclusie dat het weliswaar een leuk vest is, maar dat het mij niet flatteert. De inspriatie om al die vele draadjes nog af te hechten was daarmee een beetje verdwenen, en het heeft tot vorige week geduurd voordat het helemaal af was. Een middagje breibezoek is dan heel heilzaam, dan is het draadjes afhechten klaar voor je er erg in hebt, en je kunt intussen ook je aandacht bij het gesprek houden want je hoeft geen ingewikkelde patronen te doen waar je fouten in kunt maken.
En hier is het eindresultaat, geshowd op mijn paspop zonder hoofd. Meer kan ik er op dit moment niet van maken.

Intussen heb ik (als meeneemproject) ook gezellig gebreid aan de Stitch Block Cowl, waarvoor ik op de breibeurs in Zwolle al prachtige merino-wol in drie kleuren had ingeslagen. Dit is nu een project waar ik wel happy mee ben, en door de merino is het ook heerlijk zacht geworden.


De sjaal heeft een omtrek van ongeveer 150 centimeter en kan op die manier prettig dubbel om de hals worden gedragen. Maar als het niet al te koud is hangt hij ook fijn in een enkele lus. Er zijn drie steekpatronen in verwerkt, en eigenlijk zien die er ingewikkelder uit dan ze zijn. En alledrie zijn ze gebaseerd op 'dieper insteken'. Dat is niet perse erg ingewikkeld, alleen als je een fout maakt is het uithalen en weer goed op de pennen krijgen van alle steken iets lastiger. Het mooie van dit patroon is dat je steeds maar met één kleur tegelijk breit, daardoor blijft alles heel overzichtelijk.

Hieronder nog een paar detailfoto's van de diverse steekpatronen: 


Hier links het eerste gedeelte van de sjaal. Daarin werk ik nog maar met 1 kleur.
In het tweede gedeelte (hier rechts) breide ik twee naalden met de lichte kleur en dan 1 naald met de donkerder kleur. Daardoor verspringt het motief steeds en dat geeft een leuk speels effect.
Tenslotte in het derde gedeelte (hieronder) was het steeds een heengaande + een teruggaande naald per kleur. Zo bleef het de hele tijd interessant.


Dan lopen er op het moment nog twee breicursussen. Met allebei brei ik gelijk op, je moet tenslotte voor kunnen doen wat je aan het uitleggen bent.
De ene cursus is sokken breien voor beginners, waarin we een doorsnee top-down sok breien en de deelneemsters de geheimen van de grote en kleine hiel, de spie en de teen leren doorgronden.
De andere cursus is de Siersok; die wordt vanaf de teen gebreid en heb ik met een paar bijzondere technieken opgeleukt. Hier zie je een voortgangsfoto van mezelf
Voor het geval je dacht: dat komt me bekend voor ....  ja ik ben weer opnieuw begonnen. Alles klopt nu.
Na afloop van de cursus kun je op aanvraag de patroonbeschrijving (NIET de lessen) van me ontvangen. Als je dat wilt kun je me hier even een berichtje sturen dan krijg je het pdf bestand per mail. Zomaar gratis. Omdat ik het zo leuk vind als mensen iets doen met mijn geesteskind. Wel vind ik het dan leuk als je een fotootje stuurt als het klaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten