donderdag 22 mei 2014

EEN GRIEZELVERHAAL

Een jaar of drie geleden wilde mijn (volwassen) dochter graag een door mij gebreide trui. Hij moest effen zijn, glad vallen, een ronde hals hebben en een doorlopende versiering op de mouwen.
Binnen deze gegevens ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik van ierse wol een licht getailleerde trui gebreid met een gevlochten kabel op de raglan mouwen. Zoveel mogelijk zonder naden, dus lijf en mouwen in het rond gebreid, en vanaf de oksels mouwen meteen meegebreid in het raglangedeelte.
Zeer geslaagd, vond ik, en dochter was ook
echt blij met haar trui.

(dubbel trots)
detail van de schouder




















Helaas is hij na een logeerpartijtje ergens achtergebleven waar ook motten woonden. Toen we de trui weer terugvonden hadden die hun slag (on)behoorlijk geslagen. Een flink gat iets boven de navel, een iets kleiner gat in de boord (rugzijde) en nog een tweede op de rug in het tricot gedeelte.

Gat in voorpand
Gaatje in achterpand

Gat in boord achter


Daar doet je hartje toch pijn van? Het mijne tenminste wel! Gelukkig heb ik nog steeds hetzelfde garen liggen, dus er kan wel wat aan gedaan worden. Eerst heb ik gedacht hoe ik deze gaten zou kunnen dichtmazen. Daar is dus echt geen beginnen aan. De gaten zijn veel te groot, en dat gaat dus zeker niet onzichtbaar lukken; iets wat ik wel graag wil zeker met het gat in het voorpand.
Tweede optie: de gaten dichtbreien. Dat moet dan wel een lapje van 10 x 10 steken minstens worden en er moeten dus ook minstens zoveel draadjes onzichtbaar worden weggewerkt. Gaat ook niet lukken. Bij de boord wordt het nog moeilijker.
Daarna heb ik een tijdje nodig gehad om moed te vatten voor optie nummer drie: het gedeelte met de gaten in zn geheel opnieuw breien. Daar ben ik dus maar eens aan begonnen deze week.
Eerst heb ik met een redelijk dunne rondbreinaald zo goed en zo kwaad als het ging 1 ronde boven het gat door alle steken gestoken. En daarna de steken losgehaald van de ronde die aangevreten is. Dit is gelukkig redelijk goed gegaan.
Hier zijn de plaatjes:
rondbreinaald in de trui gevlochten
close up van het gat met naald paraat

1 ronde steken losgehaald
So far so good. Alles staat nu klaar om vanaf dit punt opnieuw te breien, deze keer van boven naar beneden. Dat is dus de andere kant op dan het origineel maar ik denk niet dat dat een probleem hoeft te worden.
halverwege het stomen
Van deze trui had ik geen aantekeningen bijgehouden dus ik moet eerst opnieuw uitvinden met welke naalddikte ik weer de juiste stekenverhouding krijg. Ook lijkt het me verstandig zoveel mogelijk met de uitgehaalde wol te breien, voor het geval er toch kleurverschil ontstaat. Deze trui is tenslotte al gedragen.
De uitgehaalde wol is natuurlijk één grote kronkelberg, dus eerst ga ik die op een streng wikkelen en stomen voordat er weer mee gebreid kan worden. Een gedeelte van de wol is onbruikbaar (draadjes van 1 ronde) en hij mag ook wat langer worden, dus ik zal zeker ook nog mijn voorraad moeten aanspreken maar hopelijk is dat dan pas bij de boord. Of: als mn gebruikte wol op is ga ik gewoon aan de boord beginnen.
Bericht aan mezelf: maak van alles aantekeningen, soms kun je er echt om verlegen zitten!

Tenslotte ook nog vrolijk nieuws. Van Cobie en van Inge kreeg ik foto's toegestuurd van de Möbius sjaal waaraan ze bij mij in de les zijn begonnen:




De bovenste foto's zijn van Cobie, die hieronder is van Inge. Prachtig om te zien hoe je met hetzelfde idee zulke verschillende resultaten kunt krijgen, afhankelijk van je keuzes in kleuren en afmetingen!





2 opmerkingen:

  1. Het haalt het niet bij Dolfje Weerwolfje of Invasion of the bodysnatchers, maar voor een breier is het behoorlijk eng om de schaar in je werk te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen